مرکزاطلاعات فنی امورگمرکی


دانشگاه مجازی گمرک(بزرگترین مرکزاطلاعات کلاسیک گمرک)

تصمیمات لحظه‌ای و هیجانی اقتصاد را شکننده کرده است-۳ کلید تحقق اقتصاد مقاومتی

شاهین شایان آرانی 

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با تسنیم مطرح کرد

۳ کلید تحقق اقتصاد مقاومتی

تصمیمات لحظه‌ای و هیجانی اقتصاد را شکننده کرده است

خبرگزاری تسنیم:یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه وجود مدیریت حرفه‌ای در اقتصاد، حرکت علمی و مدیران متخصص از مهمترین اقدامات تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت:‌در چند سال اخیر در این ۳ مورد نقصهایی وجود داشت که منجر به اتخاذ تصمیمات لحظه‌ای و هیجانی شد.

شاهین شایان‌آرانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در مورد شرایط تحقق اقتصادی مقاومتی اظهار داشت: اگر منظور از اقتصاد مقاومتی شرایط مقابله با تحریم است باید بگویم اگر بخواهیم اقتصادی داشته باشیم که در مقابل تحریم‌ها بتواند مقاوم باشد و نشکند نخست باید سازوکار اقتصاد از نظر مدیریتی کامل و حرفه‌ای باشد تا تصمیماتی که ضدونقیض است اتخاذ نشود.
وی ادامه داد: گام دوم این است که اقتصاد باید با اصول علمی اداره شود. درست است که اقتصاد خودش علم است ولی پارامترهایی در آن وجود دارد که با تعامل آنها فضای کسب و کار به درستی مدیریت می‌شود. همچنین با توجه به این تعریف باید به اقتصاد با رویکرد علمی نگاه کرد و تصمیمات لحظه‌ای و هیجانی در برنامه‌های ما تاثیر نداشته باشد در غیر اینصورت اقتصاد تضعیف خواهد شد.
این کارشناس ارشد اقتصاد با بیان اینکه سومین اقدام حضور افراد حرفه‌ای در بخش‌های مدیریتی کشور است، خاطرنشان کرد: باید در کنار یک مدیریت حرفه‌ای و علمی، افرادی در رأس امور قرار داشته باشند که متخصص و حرفه‌ای هستند زیرا در این زمان است که افراد متخصص با حضور در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌توانند تشخیص بدهند که کدام بخش کشور از تحریم و مسائل خارجی بیشترین تاثیر و ضربه را می‌پذیرد و در آن زمان می‌توانند بخش مورد نظر را مقاوم کنند.
شایان‌آرانی با تاکید بر اینکه نمی‌توان اقتصاد یک کشور را با تصمیمات لحظه‌ای و هیجانی و کوتاه‌مدت اداره کرد، ادامه داد: باید در زمینه‌‌های مختلف و بخش‌های گوناگون اقتصادی با وجود مدیریت علمی و حرفه‌ای برنامه‌ریزی بلندمدت و میان‌مدت داشته باشیم. برای مثال در حوزه تجارت در مقابل تحریم‌ها بخش صادرات و واردات دچار مشکل می‌شود و همانطور که دیدیم در چند سال اخیر تحریم‌های اعمال شده در بخش تجارت در تبادلات بانکی و همچنین ورود و خروج کالاها تاثیر داشته است.
وی با بیان اینکه در این شرایط وقتی برای تجارت خارجی از نظر مسائل بانکی و ورود و خروج کالاها دچار مشکل هستیم می‌توان برای پول جایگزینی انتخاب کرد، گفت: برای مثال می توان از تهاتر استفاده کرد که در این چند سال نیز تا حدودی این مسئله رخ داد. در مورد واردات و صادرات و کالاها نیز مجبوریم در زمان تحریم از طریق کشورهای واسطه‌ای اقدام کنیم که البته برای واردات ممکن است یک کالا چند دست بچرخد و در نهایت وارد کشور شود که این مسئله هزینه‌ها را افزایش خواهد داد.
این کارشناس ارشد اقتصاد کشور تصریح کرد: در مورد صادرات نیز ممکن است یک کالا به دلیل تحریم‌ها برای رسیدن به مقصد مورد نظر دست‌به‌دست بچرخد که باز این مسئله درآمد را کاهش می‌دهد ولی در این مدت که کشور با تحریم‌ها روبرو بود چه در زمینه واردات و چه در زمینه صادرات برخی از مبادلات ما به همین نحو انجام شد .
شایان‌آرانی با بیان اینکه اگر در این چند سال اقتصاد کشور به صورت صحیح مدیریت می‌شد شاید روش‌های دیگری نیز برای مقابله با تحریم‌ها وجود داشت، گفت: اقتصاد ما در چند سال گذشته از نظر مدیریتی به صورت حرفه‌ای و علمی اداره نشد و همچنین افراد متخصص نیز بر سر کارها حضور نداشتند. بنابراین در این 3 حوزه با مشکل روبرو بودیم و با دید غیرعلمی، لحظه‌ای و احساسی برنامه‌ریزی کردیم که همه تصمیماتمان برای کوتاه‌مدت بود و هیچ برنامه بلندمدت و درازمدتی وجود نداشت؛ بنابراین همه برنامه‌ریزی‌ها به صورت مقطعی بود.
وی ادامه داد: نبود این 3 عامل موجب شد که اقتصاد ما شکننده و دچار شوک شود و نتیجه آن را نیز در تورم بالا، چند برابر شدن نرخ ارز، تلاطم بازار پولی و سرمایه‌ای و نظام بانکی مشکل‌دار شاهد هستیم.
این کارشناس ارشد اقتصاد در مورد اینکه در شرایط فعلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه اقدامی باید انجام داد، گفت: باید اقتصاد کشور به صورت حرفه‌ای مدیریت شده و اقتصاد علمی و افراد حرفه‌ای در رأس امور قرار داشته باشند تا در نتیجه آن اقتصاد به سمت ثبات نسبی حرکت کند.
شایان‌آرانی گفت: در حال حاضر نشانه‌های خوبی در زمینه حل برخی تحریم‌ها مشاهده می‌شود و این ریشه اصلی همه کارهاست و با حل آن در بسیاری از مواد اقتصاد متعادل حرکت می‌کند و البته در کنار این مسئله همانطور که گفتم باید از نظر مدیریتی به صورت علمی عمل کرد و افراد متخصص را بر سر کارها گذاشت.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: علی نویدی شماره خبر: 743 زمان: 10:59 تاريخ: جمعه 5 مهر 1392برچسب:تصمیمات لحظه‌ای و هیجانی اقتصاد را شکننده کرده است-۳ کلید تحقق اقتصاد مقاومتی, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب



CopyRight| 2013 , ali navidi , All Rights Reserved
Powered By a.navidi@ymail.com | Template By: alinavidi



منوي اصلي

درباره سايت



برچسب هاي وب



کشورهاي جهانی بازديد کننده سايت


جاوا اسکريپت-اچ تي ام ال


جستجوگرسايت

Google

موضوعات وب


لینک های مفید



نويسندگان


آخرين مطالب



لینک دوستان


پيوندهای روزانه


لینک های مفید





سايت اشعار مديريت سايت


















امکانات وب



اخبار لحظه اي


جستجودراين سايت جستجودراينترنت